Pinksteren
Maandag 1 juni 2020 is Yools gesloten voor Pinkstermaandag. Dinsdag 2 juni staan we terug voor jullie klaar!

Yools Helpdesk

Ik heb een vraag over...
SiteManager

Hoe kan ik een blogbericht toevoegen aan mijn website?

In deze handleidingen leggen we je uit hoe je een blogbericht kan plaatsen op je website.
De blogmodule maakt deel uit van de database functionaliteit van je website. Naast blogberichten kunnen databases ook gebruikt worden voor het weergeven van diensten, realisaties of een portfolio.

Databases worden steeds op maat van de klant en de website gemaakt. Het is dus mogelijk dat deze handleiding afwijkt van hoe deze er op jouw site uitziet. Heb je nood aan begeleiding op maat? Neem dan contact op met onze supportdienst. We kijken dan even hoe jij de database op jouw website het beste kan gebruiken!

Deze databases maken niet standaard deel uit van elke Sitemanager website. Indien je deze functionaliteit graag wil toevoegen aan je website: neem dan contact op met jouw accountmanager of onze supportdienst. We bekijken dan met jou hoe we voor jouw website een database op maat van jouw wensen kunnen toevoegen.

Belangrijke opmerking voor meertalige sites:
Zorg ervoor dat je elk item in alle talen aanpast. Dat doe je met onderstaande knop:

Hoe bereik ik mijn blogmodule?

1. Log in op je website.
2. Ga naar jouw "blog" of "nieuws" pagina via het dropdown menu bovenaan.
De naam van deze pagina kan afwijken op jouw website.
3. Hover met je muis over het blogelement en klik op de database knop.
De benaming van deze knop kan afwijken op jouw website. Enkel het woord "Database" zal steeds aanwezig zijn.

Hoe voeg ik een nieuw blogbericht toe?

De makkelijkste weg is een bestaand blogartikel kopiëren.
Klik op het uiterst linkse icoontje om het gewenste artikel te kopiëren
het "URL" veld mag je leeglaten indien het verschijnt. Sitemanager zal dit zelf voor jou genereren. Klik op Copy Entry.
Het voordeel hiervan is dat je de layout van het blogbericht niet meer zelf moet bepalen. Je start dus niet van een blanco blad. Je kan deze layout uiteraard wel nog wijzigen binnen het bericht.
Je kan ook starten van een blanco blad door een nieuw database item toe te voegen.
Doe dit door te klikken op het "plus" icoontje links in de zijbalk.
Vul de titel in en klik op "Add".
Starten met een blanco blad geeft meer creatieve vrijheid maar is enkel aangeraden als je het gebruik van Sitemanager al goed in de vingers hebt.

Hoe pas ik de instellingen van mijn blogbericht aan?

De instellingen van het blogbericht zijn minstens even belangrijk als de inhoud.
  • Dit zorgt ervoor dat je blogbericht gevonden kan worden op zoekmachines, wat de vindbaarheid van je site verbeterd.
  • Dit zorgt ervoor dat je blogbericht correct weergegeven kan worden op je website.
1. Klik op "Open Entry Setup" om de instellingen aan te passen.
Klik op het tandwieltje om de instellingen te zien.
2. Vul de paginatitel in de op de site kan verschijnen en geïndexeerd zal worden door Google.
De "page url" hoef je niet toe te voegen. Sitemanager zal deze zelf genereren.
Indien je dit veld toch ziet, kopieer en plak dan de "page title" in het "page url" veld. Sitemanager zal hier automatisch spaties, hoofdletters en andere "verboden" tekens uitfilteren.
3. Duid aan in welke categorie het artikel mag verschijnen (indien van toepassing) en of het artikel gepubliceerd mag worden.
De categorieën wijken op jouw website mogelijk af van de benamingen in deze screenshots.
TIP: vink dit pas aan van zodra het artikel volledig klaar is en klaar voor publicatie. Zolang deze vinkjes uitstaan zal het bericht niet op je website verschijnen.
4. Vul de SEO instellingen in.
Vul deze instellingen zo goed mogelijk in. Het bepaald in grote mate de vindbaarheid van je artikel.
Dit is hoe deze tekst zal weergegeven worden in Google. Houd dus goed rekening met lengte en opmaak.
OPTIONEEL: Vul de Open Graph instellingen in.
Open Graph is een module die je de mogelijkheid geef om je artikel verder te personaliseren als je dit wil delen op sociale media (Facebook).
Facebook neemt standaard de titel, beschrijving en foto over die je instelt voor je artikel. Soms komt dit niet overeen met hoe jij het artikel op Facebook wil delen.
Open Graph geeft je de optie om dit specifiek in te stellen.
Je kan al deze velden invullen of enkel diegene die je wil personaliseren. Je kan ook een alternatieve foto opladen via "Choose image".
5. Kies een datum voor je bericht.
Niet elke blog geeft een datum weer. Toch is dit veld belangrijk voor de sortering van je blogberichten. Een blog geeft standaard berichten weer van meest recent naar ouder. Het is dus mogelijk om oude berichten aan je nieuwe site toe te voegen en ervoor te zorgen dat deze netjes onder je nieuwe berichten verschijnen.
Klik op de datum om een kalender te openen. In deze kalender kan je de gewenste datum aanklikken.
Je kan bovenaan de kalender klikken om snel naar een overzicht van maanden/jaren te gaan.
OPTIONEEL: Stel extra SEO instellingen in.
Dit zijn geavanceerde instellingen. Indien je niet zeker weet wat deze doen en of dit op jou van toepassing is: laat deze dan staan.
  • No Index: Zoals de naam al aangeeft, betekent No Index dat Google een pagina niet mag indexeren. Je pagina verschijnt dan niet in de zoekresultaten van Google.
  • No Follow: Met No Follow vertel je tegen Google dat de zoekmachine links binnen dit artikel niet mag volgen. De link zal daarom ook niet als waardevolle backlink tellen.
  • Canonical URL: Hiermee wordt aan de Google crawlers aangeduid dat deze URL de originele versie is van een pagina. Wanneer meerdere URL’s dezelfde content laten zien, dan kan deze optie gebruikt worden om aan te geven welke pagina het origineel is.

Hoe bepaal ik het uitzicht van mijn blogbericht in het overzicht?

Hoe jouw blogbericht er uitziet in het overzicht is afhankelijk van de specifieke opbouw op jouw website.
De standaard opbouw van een blogbericht blokje op een overzichtspagina.
1. Kies de titel.
Om de leesbaarheid van je blogpagina te verbeteren maak je hier best een korte titel van.
2. Vul een subtitel in.
Hou ook hier rekening met de tekstlengte op de overzichtspagina voor goede leesbaarheid.

Hoe voeg ik inhoud toe aan mijn blogbericht?

De inhoud van je blogbericht verschijnt als je bezoeker klikt op "lees meer" of het blokje aanklikt.
Klik op Edit detail page om deze inhoud te bewerken.
Indien je een bestaand artikel hebt gekopieerd, dan zal hier al inhoud te vinden zijn. Deze inhoud kan je overschrijven, dupliceren, verwijderen of verplaatsen.
Druk op de drie puntjes rechts bovenaan het blokje dat je wil kopiëren. Selecteer "Copy item".
Druk op de drie puntjes rechts bovenaan het blokje dat je wil verplaatsen. Selecteer "Move item".
Bepaal de nieuwe volgorde en klik op "Save"
TIP: Gebruik labels om je verschillende content blokken uit mekaar te houden. Dit helpt bij het sorteren.
Druk op de drie puntjes rechts bovenaan het blokje dat je wil verwijderen. Selecteer "Delete item". OPGELET! Er is geen terugknop: Weg is weg!
Indien je een nieuw artikel hebt aangemaakt dan zal je zelf content blokken moeten toevoegen.
Klik op de blauwe knop om content toe te voegen.
Kies het type content dat je wil toevoegen uit de lijst en klik op "Add".
Om hierna verder content toe te voegen klik je op het plusje in de kolom links.

Niet gevonden wat je zocht?

Soms is jouw vraag wat unieker, specifieker,... Dan wat we hier in onze hulpartikelen beschrijven. Je kan hiermee steeds bij ons terecht!

Niet gevonden wat je zocht?